Wydarzenia

A- A A+

Konkurs „Sleeveface w bibliotece” rozstrzygnięty

W bibliotece szkolnej (ul. Ociosowa) został rozstrzygnięty (poprzez głosowanie uczniów) konkurs „Sleeveface w bibliotece”  klas V-VIII.

Przyznano trzy miejsca:

  1. Maksymilian Wojtkiewcz kl. VIa
  2. Maja Kozłowska kl. VIc
  3. Hanna Ślusarska kl. VIIIb1

oraz pięć wyróżnień:

  1. Amelia Dera Kl.VIa
  2. Wiktor Młyński kl.VIf
  3. Julia Drzyzga kl. VIIc
  4. Małgorzata Pieńko kl.VIIIb1
  5. Małgorzata Kowalik kl.VIIIb1

Nagrodzonym  gratulujemy

I.Szczęsna, E. Turbińska

Czytamy... nie tylko lektury

To projekt dla chętnych uczniów realizowany na lekcjach języka polskiego w klasach: V a, V b, V f i  VI e. Uczniowie czytają różne książki. Ochotnicy wypełniają krótkie fiszki na ich temat. Jeśli w ciągu miesiąca w klasie znajdzie się 5 osób do zaprezentowania ulubionej czytelniczej pozycji i staranie przygotuje się do jej zareklamowania (pomocne telefony i aplikacja PREZENTACJA KSIĄŻKI w Google) idziemy na lekcję do biblioteki. Tam słuchamy recenzji, oceniamy prezentującego i zapisujemy krótko w zeszytach, co chcemy przeczytać i dlaczego. Pani Elżbieta Turbińska pokazujemy nam książki o podobnej tematyce dostępne w naszej bibliotece. Zainteresowani od razu mogą je wypożyczyć. Proste? Proste!

W I okresie wystąpili:

klasa V a:

- Antoni Teper (W. Cesarz i K. Terechowicz, Pamiętnik grzecznego psa)

- Kamil Bochyński (J. Kinney, Dziennik cwaniaczka)

- Fili Jastrzębski (M. Millar, S. Mcniven, Wojna domowa)

- Zuzanna Grejć (N. Gaiman, Koralina i tajemnicze drzwi)

- Maksymilian Krajewski

klasa V b:

- Wiktor Kordyka (M. Crichton, Jurassic park: Zaginiony świat)

- Igor Kisiel (J. K. Rowling, Harry Potter i kamień filozoficzny)

- Blanka Gandża (H. Duggan, Miasteczko Perfect)

- Pola Gandża (M. Wojciechowska, Zwierzaki świata)

- Martyna Andrasz (Supermocni kontra złodzieje zdrowia)

klasa V f:

- Julia Raczkowska (W. B. Cameron, Był sobie pies oraz O psie, który wrócił do domu)

- Cyprian Rodzik (N. Fligiel, Fligiel i Fluffi oraz Fligiel i Fluffi więźniowie Netheru)

- Oliwier Nalepa (J. K. Rowling, Harry Potter i kamień filozoficzny)

- Filip Biedrzycki (A. Maleszka, Czerwone krzesło)

GRATULUJEMY WSZYSTKIM OCHOTNIKOM 

Zapraszamy do obejrzenia krótkiej relacji filmowej.

[K. Marciniak]

BŁYSKAWICZNE KONKURSY CZYTELNICZE W BIBLIOTECE!!!

W każdy poniedziałek ogłaszamy w bibliotece krótki konkurs, który związany jest z aktualną wystawą książek. Konkurs trwa cały tydzień, w piątek odbywa się losowanie zwycięzcy i wręczenie słodkiej nagrody. 
Już w najbliższy poniedziałek konkurs pt. "Kim jestem?", dotyczy bohaterów znanych książek.

Zapraszamy.

Nauczyciele bibliotekarze

Spotkajmy się w bibliotece – tym razem w kolorowych kapeluszach!!

Po przeczytaniu lektury „Chłopcy z Placu broni” uczniowie kl V podjęli rozważania w bibliotece na temat jednego z jej bohaterów z wykorzystaniem metody 6 myślowych kapeluszy Edwarda de Bono. Ten sposób myślenia uczy różnych postaw wobec problemu, sztuki argumentowania oraz umiejętnego prowadzenia dyskusji.

Oto, jak myślisz w różnych kolorach:

żółty

Żółty kapelusz – totalny optymizm, świetlane wizje, pozytywne myślenie.

czerwony                                

Czerwony kapelusz - kolor emocji, impulsywności.    

biały

Biały Kapelusz – fakty, informacje, dane.   

zielony

Zielony kapelusz - kolor innowacyjnych badaczy, budzenie do życia nowych rozwiązań. 

niebieski

Niebieski kapelusz - bezstronnego obserwatora, który ogląda z góry to, co się dzieje.

czarny

Czarny kapelusz - krytyka, wady, niedociągnięcia, braki i zagrożenia.

Uczniowie pracowali w grupach. Analizowali fakty, dostrzegali zalety bohatera, ale też wytykali jego błędy. Towarzyszyły im różne emocje od smutku poprzez wstyd, złość, żal aż po satysfakcję i radość. Czy łatwo było dyskutować i przedstawiać argumenty? Jeszcze wiele nauki przed nami, ale po to właśnie spotykamy się w bibliotece

                                                                                                                                              Elżbieta Turbińska

01

Warto rozmawiać z rodzicem

12 listopada 2019 odbyła się  XV Konferencja Uczniowska  z cyklu Dzieci mają głos na temat:  Warto rozmawiać z rodzicem. W spotkaniu wzięło udział 18 uczniów klas  VI-VIII. Tym razem zaprosiliśmy eksperta - panią Małgorzatę - matkę nastoletniego syna, która chętnie przysłuchiwała się wypowiedziom uczniów, a zarazem na koniec przedstawiła punkt widzenia rodzica. Wiele już zbadano, powiedziano i napisano na temat rozmów rodziców z dziećmi. Zwykle jednak są to wskazówki głównie dla rodziców: jak nawiązać rozmowę, jakie pytania zadawać, jak słuchać, aby dzieci mówiły. Podejmując temat konferencji, chcieliśmy skupić się na rozmowie dziecka z rodzicem i przekonać się, jak to wygląda z perspektywy młodego człowieka.

Oto najważniejsze informacje ze spotkania.

  1. Dzieci rozmawiają najczęściej z rodzicami o sprawach szkolnych (sprawdzianach, ocenach), planach wakacyjnych, zakupach, menu obiadowym, nagrodach i karach za różne rzeczy.
  2. Kolegom, przyjaciołom powierzają swoje tajemnice i osobiste sprawy. Czasami też rozmawiają na te tematy z nauczycielami, znajomymi lub obcymi ludźmi.
  3. Są tematy, których raczej nie podejmują z rodzicami – wypowiedzi uczniów:

nie mówię, że ktoś mi się podoba, o czym rozmawiałam z koleżanką, jak ktoś mi dokucza, gdzie przebywam na dworze i co robię, w co gram

  1. Zachowania rodziców, które utrudniają rozmowę – wypowiedzi uczniów:

podkreślanie własnego autorytetu, wytykanie tego, co złe, często nie biorą mojego zdania na poważnie, podejrzliwość, brak zaufania, przerywanie wypowiedzi, porównywanie z innymi, zbyt gwałtowna reakcja, czepianie się, niekonsekwencja - róznie reagują na podobne sytuacje, czasami za bardzo, a czasmi wcale, wścibskie, nachalne dopytywanie, wykorzystywanie zdobytych informacji przeciwko dziecku, zbyt duże zamartwianie się o dziecko, wręcz przesadne, Panika rodziców rośnie z roku na rok czyli wraz z wiekiem dziecka – skomentował uczeń klasy VIII, rodzice nie przyjmują krytyki wobec siebie

Powyższe spostrzeżenia  pozostawimy bez komentarza, bo wnioski nasuwają się same.

Drodzy Uczniowie, pomimo nie zawsze udanych i spokojnych rozmów z rodzicami, zachęcamy was – nie zamykajcie drzwi  do swojego świata, zaufajcie rodzicom. To oni są właściwymi osobami, z którymi możecie szczerze porozmawiać i które chcą waszego dobra.

Drogi Rodzicu, przy najbliższej rozmowie z dzieckiem  usiądź podobnie jak ono, powstrzymaj się od obszernych komentarzy, udzielania rad, zmieniania tematu. Postaraj się wysłuchać, co ono mówi. Pamiętaj – słyszenie dziecka a słuchanie jego, to znacząca różnica. Rozmowa wzmacnia więzi i buduje bliskość.

Potwierdzaj zrozumienie, np. zadając pytania rozwijające temat, robiąc króciutkie podsumowania. W szczególności daj dziecku odczuć, że rozumiesz jego uczucia, powiedz coś, co upewni je, że rozumiesz, co czuje,  np. „To wspaniale! Cieszę się razem z Tobą”, „Rzeczywiście to trudna sprawa”, „Wiem, jak się człowiek czuje, gdy ktoś go obgaduje, to naprawdę nieprzyjemne”, „No tak, to rzeczywiście problem”, „Jestem z tobą”. Tak naprawdę dobre słuchanie to klucz. To jest jedna z najważniejszych zasad. Jeśli chcesz, by dziecko się otworzyło, musisz dać mu na to szansę. A zatem powstrzymaj się od oceny, oskarżeń, podawania gotowych rozwiązań.

Organizatorzy:

Sara Cybruch – psycholog szkolny

Elżbieta Turbińska – nauczyciel bibliotekarz

Justyna Wojcińska – pedagog szkolny